Kontroverzný sponzoring hier odoláva, 11-ka firiem dodáva miliardu USD

22.07.2012 Celý región

Londýn 20. júla (TASR) - Obrovská finančná náročnosť organizačného zabezpečenia olympijských hier ako najväčšieho športového podujatia na svete je nespochybniteľnou skutočnosťou. Rovnako tak je nespochybniteľná potreba sponzorských peňazí. S nárastom obezity a z toho plynúcich zdravotných problémov sa však čoraz viac pretriasa otázka, či je olympiáda skutočne odkázaná na firmy, ktorých produkty sú v rozpore s jedným z hlavných princípov športu - zdravého životného štýlu.

Samozrejme, nie je to len globálny producent nealkoholických nápojov či svetoznáma fast-foodová sieť, v prípade ktorých možno hovoriť o nejakej kontroverzii. V rámci sponzorov londýnskych hier však ide o najvypuklejší rozpor medzi tým, čo daná spoločnosť produkuje a aké hodnoty sa viažu k športu. Problémom, na ktorý poukazuje čoraz viac inštitúcií a autorít, je skutočnosť, že jedným z najvýznamnejších činiteľov nárastu obezity, srdcovocievnych ochorení a cukrovky, predovšetkým v USA o vyspelých európskych krajinách, je rozmach fast-foodového stravovania sa. Nezanedbateľný podiel na tom majú aj spoločnosti, ktoré prostredníctvom olympiády zlepšujú, resp. upevňujú svoje postavenie vo vedomí divákov či priamych aktérov OH.

Svoj pohľad na túto tému poskytla aj Deborah Branconnierová, bývalá atlétka a v súčasnosti žurnalistka na voľnej nohe, ktorá za svoje články získala niekoľko ocenení. "OH 2012 sa propagujú ako podujatie, ktoré si dalo za cieľ inšpirovať súčasnú generáciu, aby bola zdravá a v dobrej kondícii. Ako to však chce dosiahnuť, keď sú hlavnými sponzormi Coca-Cola a McDonald's? Aký odkaz týmto spôsobom vysiela k súčasnej generácii, ktorú chce inšpirovať? Osobne by som oveľa radšej videla sponzorskú spoluprácu so spoločnosťami, ktoré skutočne dbajú na zdravie a správnu výživu. Nebolo by niečo také šírením toho správneho odkazu? Ako matka, ktorá dbá o zdravú stravu svojich detí, musím viesť vojnu s produktmi ako Happy Meal. Chápem, že olympiáda potrebuje sponzorov, na druhej strane by však mali byť prísnejšie kritériá, kto sa nimi môže stať. McDonald's a olympijské hry jednoducho nejdú dokopy," uviedla vo svojom príspevku, zverejnenom na portáli sports.yahoo.com.

Ešte v júli sa prezident MOV Jacques Rogge nechal počuť, že nad sponzorstvom Coca-Coly a McDonald's "visel otáznik", pričom dôvodom mali byť obavy z rastúcej globálnej obezity. "Rozhodnutie pokračovať v tejto spolupráci sa nerodilo ľahko. Pýtali sme sa ich, čo mienia robiť s týmto negatívnym trendom," citovali britské médiá šéfa svetového olympizmu, no jeho rétorika hneď na druhý deň znela ináč. "Chcel by som objasniť komentáre, ktoré sa objavili v súvislosti s mojou osobou a spoločnosťami Coca-Cola a McDonald's v niektorých médiách. MOV si vysoko váži dlhodobú spoluprácu a podporu oboch firiem. V priebehu rokov sme svedkami pozitívneho vplyvu týchto významných sponzorov," vyhlásil s tým, že zaradenie zdravších, resp. nízkokalorických produktov v ponuke McDonald's a Coca-Coly je dôkazom toho, že verejné zdravie berú obe spoločnosti vážne.

O hamburgery či sladké nápoje nebude v dejisku londýnskych hier núdza. Priamo v olympijskej dedine vyrástla najväčšia reštaurácia McDonald's, ktorá má na vyše dvoch poschodiach a ploche viac než 3000 metrov štvorcových kapacitu 1500 stravníkov. Viceprezident spoločnosti pre Veľkú Britániu Steve Easterbrook uviedol, že z odhadovaného počtu 14 miliónov jedál, predaných v dejisku OH, bude každé piate pochádzať z McDonald's. Predstavitelia Coca-Coly zase ubezpečili, že 75 percent jej produktov v Londýne budú predstavovať voda, džúsy či nízkokalorické nápoje.

Dôvod, prečo je MOV ochotný "prehliadať" tienistú stránku sponzorstva nielen týchto dvoch spoločností, je zrejmý. Podľa denníka Financial Times pochádza gro príjmov MOV v súvislosti s OH v Londýne z predaja vysielacích práv - približne štyri miliardy dolárov. Ďalšiu takmer miliardu však tvoria príjmy práve zo strany 11 globálnych sponzorov. Vyše 90 percent z celkového balíka si medzi sebou rozdelia jednotlivé národné olympijské výbory, medzinárodné federácie a hostiteľské mesto. Otázkou zostáva, či v záujme udržania sponzorov panuje v olympijskom hnutí naozaj všeobecná zhoda.
 

Vyberte región